Kurssityön arviointi

Kurssityö on ikään kuin koetehtävä, jota tehdään koko kurssin ajan pääasiassa omalla ajalla. Kurssityötä voidaan tehdä tunneilla mikäli aikaa on riittävästi.

Pala maailmaa -kurssityöstä saa maksimissaan 6 pistettä, jotka lisätään koepisteisiin. (Esim. kurssityö 6p. ja koe 12p. eli yhteensä 18p.) Kurssityö tulee olla kokonaisuudessaan valmiina koepäivänä. Koepäivän jälkeen palautettuja töitä ei arvioida.

Koska kurssityötä tehdää opettajan määräämissä pienryhmissä, osa arvioinnista perustuu opiskelijan omaan itse- ja ryhmäarvointiin. Tarkoituksena on, että kaikki ryhmän jäsenet tekevät yhtä paljon työtä kurssityön eteen.

Lisäksi kurssityöhön kuuluu muiden kurssitöiden kommentointi.


Opettaja kiinnittää arvioinnissa huomiota muun muassa seuraaviin asioihin:


  • Tunnilla käyty teoria näkyy blogitekstissä:
    • opiskelija käyttää asianmukaista maantieteellistä termistöä
    • opiskelija osaa liittää tunnilla opiskellun teorian tutkimusalueeseen
    • opiskelija ymmärtää ilmiöiden ja prosessien syy- ja seuraussuhteita
  • Blogitekstin selkeys ja sujuvuus:
    • tekstissä on selkeä punainen lanka, teksti etenee loogisesti
    • teksti on omin sanoin kerrottu ja lähteet on merkitty asianmukaisesti
    • teksti on hyvää yleiskieltä
  • Blogissa on käytetty aiheeseen liittyvää aineistoa:
    • opiskelija liittää blogitekstiin sopivia karttoja, kuvia, videoklippejä, diagrammeja, kaavioita yms.
    • aineistoa analysoidaan blogitekstissä syvällisesti
    • aineiston lähde on merkitty asianmukaisesti
    • erityinen lisäansio on, jos opiskelija käyttää avoimen lähdekoodin sisältöjä (esim. creative commons)
  • Innostumisesta ja vaivannäöstä palkitaan:
    • tyylikäs ulkonäkö on lisäansio
    • aiheeseen heittäytyminen ja mahdolliset ylimääräiset esimerkit /tehtävät yms. ovat lisäansio
    • huomaa kuitenkin, että puutteellista sisältöä ei voi kokonaisuudessaan korvata ulkonäöllä eli toisin sanoen hyvän arvosanan voi saada tekemällä vain annetut perustyöt
  • Blogia kirjoitetaan säännöllisesti läpi kurssin ja se on valmis ajallaan.
  • Muiden opiskelijoiden kurssitöitä kommentoidaan rakentavalla otteella. Mikäli kommentoinnista kehkeytyy aitoa keskustelua, se on aina positiivinen asia!
    • Omaan blogiin voi keksiä pieniä tehtäviä kommentoitavaksi (esim. aikavyöhykelasku yms.).
    • "Kiva työ, opin paljon uutta tämän luettuani" ei ole rakentavaa kommentointia...